Nio saker att tänka på inför ett köp av en skärm till mötesrummet

Nio saker att tänka på inför ett köp av en skärm till mötesrummet

På alla företag borde mötesrummet vara centralpunkten för samarbete. En plats där idéer kan utbytas och planer fullbordas. Vi vi har därför sammanställt nio punkter som är bra att tänka på när du letar efter den perfekta skärmen för din verksamhet.

1: Beräkna hur många personer som normalt kommer att titta på skärmen vid varje tillfälle. Mötesrumsskärmar finns i olika storlekar, normalt från 60" upp till de senaste interaktiva 80"-skärmarna. Välj en storlek som uppfyller både dina nuvarande och långsiktiga behov.

Tänk på var skärmen ska monteras, eftersom rummets form inverkar på vilken skärmstorlek som är lämplig. Du kan behöva göra en kompromiss mellan en storlek som är optimal för rummet och en storlek som är bäst för de som ska titta på skärmen.

2: Undersök om skärmen är enkel att ställa in och använda. Komplicerad och svåranvänd teknik kräver mycket tid och tenderar att bli oanvänd, vilket sannolikt leder till ännu mindre samarbete. Prioritera enkel användning vid val av skärm. Om flera olika personer ska hantera skärmen är utbildning en god idé, alternativt en guide för inställning och användning som placeras intill skärmen. Den bästa lösningen är att välja en skärm med intuitiva reglage och funktioner som kan anpassas efter behov.

3: Omgivande ljus kan inverka på skärmens bildkvalitet. De senaste LCD-skärmarna fungerar emellertid bra i såväl ljusa rum med många fönster som i mörkare rum med mindre ljusinsläpp. Kontrollera att den skärm du väljer fungerar oklanderligt under många olika ljusförhållanden.

4: Vad ska visas på skärmen? Det lönar sig att fundera på både nuvarande och framtida behov. Kommer skärmen att användas enbart för presentationer, eller även för samarbete?

5: Om samarbete kommer att vara en viktig del av användningen behöver du en interaktiv pekskärm, såsom skärmarna i Sharp BIG PAD-serien. Med vårt senaste tillval Advanced Multi-Board kan du till och med dela innehåll och arbete på tre parallella skärmar samtidigt.

6: En annan sak att tänka över är videokonferenser. Behöver du en kamera och bättre ljud? Se till att ha en bra nätverksanslutning och en mikrofon av hög kvalitet; 18 % av de vi intervjuade sade att de inte hade kunnat uppfatta vad som sades vid en videkonferens på grund av dålig ljudkvalitet.[1].[1]

7: Om du väljer en interaktiv skärm, se till att den är kompatibel med företagets övriga system. Den behöver för detta ändamål vara utrustad med Windows, eller annat operativsystem som är kompatibelt och godkänt av din IT-avdelning.

8: Oavsett om du väljer en interaktiv skärm eller en skärm utan pekfunktion behöver du tänka över hur människor kommer att ansluta egen utrustning till skärmen. Tänk över vilka trådbundna anslutningar som krävs – allt från USB till HDMI – och planera i enlighet med detta. Trådlös anslutning börjar bli normen på kontor, och kan vara lämpligt för att slippa en massa anslutningskablar till skärmen.

9: Oavsett vilken skärmstorlek och skärmteknik du väljer är det en bra idé att teckna ett service- och supportavtal så att utrustningen alltid är i toppskick och redo att användas. Eventuella problem kan då åtgärdas inom ett dygn så att avbrott och kostnader minimeras.

[1] Undersökningen genomfördes i april 2016 av Censuswide på uppdrag av Sharp, med 6 045 kontorsanställda i nio EU-länder (Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Italien, Sverige, Polen, Nederländerna, Tjeckien och Ungern).