Veien fra statiske kart til digital oversikt

Digitala skyltar hjälper kunder att hitta i välbesökt köpcenter

Stovner center ägs av Citycon, en av Nordens största utvecklare av gallerier med fokus på handel och sociala aktiviteter. Citycon äger och driver 33 köpcenter i Norden och Baltikum, med över 120 miljoner besökare per år.

Ett centrum behöver erbjuda sina besökare en effektiv och modern service. På Stovner centrum som ligger strax norr om Oslo, fanns ett behov av att gå från stationära och statiska översiktskartor till mer flexibla och effektiva, digitala lösningar.

– Under arbetet med att erbjuda en bra och effektiv lösning tog vi fram ett system bestående av en pekskärm från Sharp som genom en inbyggd Android-enhet kommunicerar med en digital karta utvecklad av HyperIn. Genom en animerad display kan besökare få informativ vägledning för att snabbt och effektivt hitta en vald plats i centrum. Dessutom ger systemet möjligheter att publicera relevant information digitalt genom molnbaserad innehållsdistribution från Databeat OMNI, säger Alexander Stojanovic, projektledare på Sharp i Norge.

Julie Andrea Valheim, Marketing Activation Specialist på Citycon i Norge, sammanfattar projektet så här:

– Vi är mycket nöjda med samarbetet med Sharp. Hela processen från beställning till start har varit både effektivt och problemfri. Sharp har löst alla tekniska utmaningar och vi har fått mycket bra utbildning samt uppföljning längs vägen. Skärmarna är dessutom väldigt snygga och har tillfört ett extra värde till våra kunder i centrum.