Lena Palmquist

Lena tycker att ”hjärtat måste vara med”

Lena Palmquist arbetar på Sharps supportavdelning i Umeå och har daglig kontakt med avtalskunder i hela landet om förbrukningsvaror till skrivare. För att kunna erbjuda bra service tycker hon att det krävs att ”hjärtat är med” och att alla jobbar tillsammans. Lena beskriver sig själv som en sommarmänniska som älskar frisk luft och dricker gärna en Barolo från Italien.

Vad gör du på Sharp?
- Jag jobbar med support och hanterar beställningar som kommer in via mail, telefon och våra automatiska system av förbrukningsvaror till våra avtalskunder. Det kan till exempel handla om toner och klammer till alla våra skrivare. Även om det finns många rutiner att följa ser mina dagar väldigt olika ut. När vi stöter på trassel, det kan vara fel på leveransadress eller paket som är på avvägar, gäller det att lösa den specifika kundens behov.

- Jag tycker att det viktigt att alltid lyssna på kunden, och snabbt hitta en lösning som kunden är nöjd med. Jag vill gärna ge dem lite extra och mitt mål är att överträffa kundens förväntningar.

Allt bättre på att samarbeta
Lena började 2017 på Sharp och tycker att vi blivit allt bättre på att samarbeta med kollegor oberoende var vi befinner oss. Vi har hittat flera kontaktytor genom olika digitala kanaler och system.

- Kanske är det på grund av coronan som vi lärt oss använda tekniken snabbare och dessutom har vi blivit mer omtänksamma och lärt känna varandra bättre. Jag tycker att det är mycket enklare nu att kunna dela en skärm, ställa frågor eller bara ta kontakt och diskutera ett ärende. Att ha ett tydligt kundfokus och att hjälpas åt med att hjälpa kunden tjänar både kunden och vi på.

20 år på Systembolaget
Lena har arbetat 20 år på Systembolaget, varav tio år som butikschef, och har under åren lärt sig att tänka på kundnöjdhet och på vad som krävs för att få en serviceorganisation att funka. Personalens trivsel är en viktig förutsättning och att känslan för service genomsyrar hela organisationen - att alla drar åt samma håll och har samma mål.

- Alla måste vara duktiga i sin yrkesroll och dessutom måste hjärtat vara med – att hjälpas åt och vilja göra sitt yttersta.

Lena trivdes bra på Systembolaget men saknar inte arbetstiderna, det fysiska slitet med alla tunga lyft och att aldrig få sitta ner.

Vill du berätta lite om dig själv?
- Varannan vecka har jag barnen som är 11 och 13 år gamla och då är det full fart med deras aktiviteter. Sen tycker jag att det är skönt att inte göra någonting som att ligga i soffan och se en serie på tv.

Älskar frisk luft
- Jag ser mig själv som en sommarmänniska och mina barn säger att jag älskar frisk luft. Och det stämmer nog, för tycker mycket om att vara utomhus - särskilt på sommaren och då gärna i en fiskebåt eller hänga vid en stuga och ha lite god matsäck.

Lena umgås gärna med sina gamla arbetskamrater, de äter och dricker gott, vandrar i fjällen och plockar svamp. Men Lena tycker också om att åka längdskidor och slalom med barnen på vårvintern när solen tittar fram. Lena gillar att resa och speciellt till stora städer och skulle gärna återvända till Rom och New York men skulle inte tveka för ett nytt besök i Australien eller på en vingård i södra Italien.

Stort intresse av ädla drycker
Lena har ett stort intresse av ädla drycker och har tillsammans med sin bror samlat på sig en del fina flaskor genom åren. Hon föredrar riktigt torr champagne och lagrat årgångsvin från Italien. När hon jobbade på Systembolaget fick hon lära sig en hel del om viner och även besöka några vingårdar.

- 2005 köpte vi en del flaskor men nu är det nog dags att fylla på vinkylen snart igen, säger Lena.

Kan du beskriva dig själv med tre ord?
- Jag ser mig själv som positiv, glad och hjälpsam och skulle gärna ge bort en slant till närstående om jag vinner högvinsten på Lotto.