Känsliga skaldjur sätter säkerheten på prov

Känsliga skaldjur sätter säkerheten på prov

Smålandskräftan hanterar delikatesser från hav och sjö och levererar till stora delar av landet från sitt kokeri i Nässjö. Företaget är Sveriges ledande producent av kräftor som är fiskade i svenska vatten – i huvudsak från Vättern och Vänern.

Kulörta lyktor, roliga hattar och snapsvisor tillsammans med kräftor är förknippade med ljuvliga sommarkvällar. Kanske står det Smålandskräftan på förpackningen. Under tio år har de varit en riktig testvinnare med 4,7 i snittbetyg av 5 möjliga.

Marknadsledande av färsk hummer
God smak ger höga betyg men framför allt är korrekt hantering av ömtåliga livsmedel en garanti för hög och säker kvalitet.

Joakim Svensson, försäljningschef och tf vd på Smålandskräftan – vill du berätta lite om er verksamhet?
-Initialt är vi ett genuint smålandsföretag som vuxit och framgångsrikt byggt och utvecklat vårt varumärke. Under de senaste åren har vi gjort investeringar på 40 miljoner kronor i fastigheter, produktion samt kyl- och frysrum, men för oss är det hantverket med hög kvalitet som är grunden. Vi har inte haft sälj som medvetet fokus men ändå vuxit. Jag känner en enorm stolthet över varumärket och våra framgångar.

Smålandskräftan har en av Sveriges absolut modernaste produktionsanläggningar för skaldjur och färdig mat där kvalitet är det självklara ledordet. Deras delikatesser är hantverksmässigt producerade med respekt för både råvara och miljö och deras produktionsanläggning är kvalitetssäkrad enligt den nya standard som utgår från företagets implementering av ett effektivt ledningssystem samt ett väl fungerande livsmedelssäkerhets arbete.

Något i hästväg
-I vårt kokeri i Nässjö hanterar vi färsk nordamerikansk hummer, färska havs- och signalkräftor. Vi producerar skaldjurspatéer, Moules a la crème och andra färdiga rätter med fisk och skaldjur som bas. Ica är en av våra kunder men vi har även en egen delikatessbutik i anslutning till fabriken i Nässjö, säger Joakim Svensson.

Vilken är din favorit, Joakim?
-Gambas al pil pil – det är jätteräkor i het olja med vitlök och chili, som är min absoluta favorit av våra färdiga rätter. När jag smakade det första gången, fick jag en wow-känsla. Den ger verkligen mersmak, en kick helt enkelt, oj vad gott - den är något i hästväg. Det är ingen lunchrätt men passar perfekt en fredagskväll med lite gott bröd. Den måste du prova!

Att handskas med livsmedel och särskilt känsliga skaldjur lyder under en rad strikta regler, lagar och förordningar. Det är en förutsättning för att hålla hög standard och dessutom minimera riskerna för konsumenter.

Affärskritisk information kan vara livsviktig
Om någon blir sjuk av ett livsmedel måste varje led i livsmedelskedjan - odling, transporter, förädling och försäljning - gå att följa. Det betyder att producenten ska kunna vilket kok/batch det tillhör vid tillagning.

Efter ett larm har företaget 2-4 timmar på sig att agera. Syftet är att kunna förebygga misstag och rätta till de fel som begåtts. Dessutom är det viktigt att kunna ge rätt information och råd till konsumenter. Det här är affärskritiskt information för Smålandskräftan och därför mycket viktigt hur den hanteras.

Papper i pärmar innebar risker
Under hantering av råvarorna används dokument som kallas ”koklapp”. Dessa dokument hanterades, förvarades och arkiverades manuellt i fysiska pärmar. Det fanns stora risker med den manuella hanteringen. Det tog tid att leta efter rätt lapp och mänskliga misstag kan enkelt göras – någon skriver på fel lapp, skriver oläsligt eller gör noteringar i fel fält. Lappar kan väldigt lätt komma bort, bli smutsiga och av misstag kastas. De är dessutom inte spårbara. Lapparna kan till och med gå upp i rök – tänk på vad som händer vid en brand eller annan katastrof.

Var kommer Sharp in i er verksamhet?
-Smålandskräftan har varit kund i flera år och har flera multifunktionssystem. För att ersätta den manuella hantering av dokument skapades ett säkert digitalt dokumentflöde för hantering av koklappar, säger Johan Byström, ansvarig kundkontakt på Sharp.

-När kokningen och processen är klar scannas koklappen in. Vi har tillsammans identifierat fält på dokumentet som är viktiga för dem och de ska exempelvis vara sökbara. Dessa fält läses av i scanningen och gör hanteringen lätt efteråt.

-Eftersom varje kok blir ett dokument blev det enormt många papper att hålla reda på. Nu skapar vi ett bibliotek där det är enkelt att söka och spåra - det är ett väldigt smidigt och bra verktyg för oss, säger Joakim Svensson.

Videomöten minskar restider
Smålandskräftan har också en video-konferenslösning för att enkelt ha både interna som externa möten, vilket sparar både tid och pengar.

Hur använder du lösningen?
-Vi använder den mycket flitigt. Det är väldigt smidigt att trådlöst kunna koppla upp sig och hålla en presentation för besökare, eller låta besökaren koppla upp sig för deras presentation. Vi nyttjar dessutom skärmens egna hårddisk för att dela information och presentationer. Sen är det naturligtvis för videomöten – vi har samarbetspartners, kunder och leverantörer över hela landet och världen. Självklart sparar vi både restid och pengar, säger Joakim Svensson.

Öka förståelse och delaktighet
-Vi hjälper dem också med intern kommunikation med en skärm som sitter strategiskt placerad i deras lunchrum. Det är en naturlig samlingsplats, för många är utspridda i fastigheten och de som arbetar i produktionen har ingen tillgång till egen dator. Syftet med skärmen är att informera om till exempel vilka som är på besök, fakta om leverantörer, kunder och säljsiffror, säger Johan Byström.

Hur ser du på samarbetet med Sharp?
-Vi har ett jättefint samarbete, när vi behöver hjälp har vi fått det direkt och vi har kontinuerlig kontakt med Johan Byström som är extremt serviceminded. Vi har ett väl fungerande samarbete och lång relation. Jag utgår från att våra tre skrivare bara ska funka då de är viktiga arbetsredskap i vår process och det har fungerat över förväntan.

– Vi tror på framtiden och kommer att fokusera på ökad försäljning. Det gäller att ligga i framkant mot våra konkurrenter, men framförallt är kvaliteten på våra produkter det viktigaste. Vi säljer produkter som människor ska stoppa i munnen och misstag är förödande för vårt varumärke, avslutar Joakim Svenson.

Det här är en artikel ur Engage.