Hampus Lindberg Sharp

Hampus är en skicklig problemlösare som gillar att träffa människor

Hampus Lindberg är fälttekniker på Sharp i Stockholm. Hans arbete är att besöka kunder och lösa problem så snabbt och effektivt som möjligt. Att ha en plan och att få kunden att känna sig trygg är viktigt för Hampus. Med den vita Volkswagen Passat med Sharplogon och Bandit Rock, Spotify eller en podd i stereon, tar han sig kors och tvärs genom huvudstaden. 

Berätta om ditt jobb Hampus 
- Jag har ett flexibelt och roligt arbete och känner stor frihet under eget ansvar. Det är kunden som styr hur min dag ser ut och jag tycker att det funkar bra att få ihop vardagen och arbetslivet. 

- Jag spenderar mycket tid i bilen, den är ju också mitt kontor, och det är tur att jag gillar att köra bil för det blir i snitt tio mil per dag. Det är bra att jag börjar arbetsdagen hemma för då kan jag prioritera och planera och även ha koll på trafiken. Ibland kommer det in akuta ärenden och då får jag ändra mina planer. Jag tycker att det är roligt att träffa människor och ser mig själv som en problemlösare. Det finns inga genvägar utan 100% av kundens problem ska lösas.

Hur kan en dag se ut för dig?
- Jag besöker kunder för support, service, underhåll och installationer av våra skrivare. Om det gäller reparationer, lokaliserar jag felet och försöker lösa det direkt på plats. Om det behövs reservdelar kollar jag om vi har delar lokalt eller på något annat kontor i landet. Om det inte finns, beställer jag från vårt lager eller hittar begagnat för att lösa ett akut ärende. 

- Jag har jobbat tio år på Sharp men det händer att jag stöter på nya situationer och inom gruppen delar vi erfarenheter och använder kollegor som bollplank. Vi är fyra tekniker som jobbar i Stor-Stockholm. Danne och jag bor på norra sidan och Jyri och Jörgen söder om stan. Självklart hjälps vi åt, och det händer även att vi får hjälp av Micke Söderberg från Sharp i Uppsala.

- Vi har tydliga ramar på återkoppling till kund och strävar hela tiden efter att ha noll ärenden i kön. Mitt mål är att klara fem jobb per dag. En annan viktig del är att göra ordentlig dokumentation, dels för eventuell fakturering, och för att ha en historik på ärendet.

Stockholmstrafiken
Trafiken i Stockholm kan vissa dagar skapa långa köer och orsaka både frustration och irritation. Räddningen är nyttoparkeringstillstånd vilket innebär att servicebilar kan parkera på gator med parkeringsförbud. I speciellt parkeringshus och nära sjukhus är parkeringsbolagen oerhört snabba att lappa bilar. De är extra flitiga när de har bytt betalsätt och ändrat regler och informationen är otydlig eller obefintlig. Det gäller verkligen för Hampus att vara uppmärksam eftersom han själv får betala eventuella p-böter.

Hur hanterar du missnöjda kunder?
- För mig handlar det om att förstå och kunna sätta sig i kundens situation. Självklart gäller det att ha fingertoppskänsla och att snabbt lösa problemet. Jag har lärt mig att hantera olika situationer och att inte ta något personligt. Att ha tålamod och att informera och förklara är också viktigt i mitt jobb. Mitt mål är alltid att göra en missnöjd kund till en nöjd kund.