Robin Björkman, Sharp i Uppsala

Robin är en bro mellan kunden och våra specialister

Robin Björkman bor i Uppsala och är Key Account Manager på Sharp. På fritiden spelar han gärna golf och padel. Han är social och gillar att bygga relationer med sina kunder och har lärt sig värdet av kundvård.

Robin började 2012 på Sharp i Uppsala som praktikant. Då hade han flyttat från Torshälla, utanför Eskilstuna, för att gå en tvåårig utbildning av sälj och marknadsföring på Folkuniversitetet. Intresset var stort från arbetsgivare som kom och raggade folk och Robin fick möjlighet till två månader lång praktikplats på Sharp som sen ledde till fast anställning.

Vad är din styrka?
Min styrka är att vara social och att bygga relationer för att lära känna och förstå kundens business. En kundrelation bygger på att få och ge förtroende som byggs upp under tid och jag känner väldig stolthet för mina kunder. Jag fungerar som en bro mellan vårt team av specialister, som till exempel presale, bid och service, och kunden. För mig gäller det att få rätt laguppställning - det vill säga att tillsammans med våra specialister med spetskompetens hitta de bästa lösningarna för kunden.

Vem har varit din inspiratör?
- Två personer har betytt mycket för min yrkesroll. Dels en person som jobbade på Folkuniversitetet som uppmuntrade mig att gå från inriktning marknadsföring till att fokusera på sälj. Sen har jag en morbror som har inspirerat mig. Han är framgångsrik säljare och är social, rolig och rapp i tungan.

- Jag minns mina första affärer väldigt tydligt. Att det blir affär och att få förtroende betyder otroligt mycket för mig. Några är faktiskt fortfarande mina kunder och jag ser det som ett kvitto på att jag gjort rätt saker. Jag lärde mig också tidigt värdet av kundvård – att vara närvarande och att finnas tillgänglig.

- Vår support är guld värd. För när det strular – vilket kan hända, visar vi vilken typ av leverantör vi är genom att ha en bra och snabb support.

Vad tycker du är roligast?
Att kunna lösa kundens problem, påverka och samtidigt erbjuda något som kunden inte tänkt på tidigare och på så sätt utveckla kunden. Jag kan lyckas genom att vara nyfiken och våga ställa frågor. Många befintliga kunder vet inte att Sharp har sådan bredd med många produkter och där får jag börja med printrelaterade frågor och sen bygga vidare.

- Jag tycker IT och mötesteknik som står för snabba förändringar och utveckling är väldigt roliga att jobba med, där är vi dessutom väldigt starka.

Vad är din drivkraft?
- Jag har ett genuint intresse och vilja. För mig betyder det att ha rätt mind-set, jag vet att jag konkurrerar med många och att det gäller att komma genom bruset. När jag besöker en kund händer det faktiskt att jag knackar på dörren bredvid och frågar spontant efter ett möte.

Hur har jobbet förändrats under dina 10 år?
- Sharp har gått från fokus på produkter till att bli ett tjänsteföretag. Vi har verkligen vuxit mycket med nya affärsområden som It, datorer och mötesrumslösningar. Enkelt utryckt är Sharp idag en helhetsleverantör.

- För mig personligen har jag för 2,5 år sedan bytt tjänst från säljare till Key Account Manager. Det innebär att jag arbetar med större kunder som också behöver större team från oss.

Vill du berätta lite om dig privat?
- Jag och min sambo Linnea bor centralt i Uppsala. Vi umgås gärna med vänner och äter god mat – min favorit är wallenbergare.

- Jag gillar att spela golf (hcp 8) för att få vara ute i naturen och känslan av att få till ett perfekt slag är magiskt. Jag spelar även padel och då kan jag hellre förlora en tuff match än vinna för enkelt.

Vad tycker du utmärker en duktig säljare?
- Jag tycker mod och lyhördhet. Att både våga fråga och utmana men också att lyssna. Samarbete med mina kollegor är viktigt. Sen är det envishet – det är både tufft och roligt att sälja, det gäller att inte ge upp.