presentation_emma

Emma vill göra Sharp till det självklara valet

Emma Åman började för en tid sedan sin tjänst som nordisk marknadschef på Sharp. Hon älskar människor och kommunikation och ser Sharp som den självklara leverantören för digitala arbetsplatser. Emma trivs i sin stuga i Värmland och ute på en löprunda men lägger även sin tid på socialt arbete i Stockholms innerstad.

Hur har din första tid varit?
-Jag uppfattar företaget som tryggt, traditionellt och erfaret, lite som Tomas Ledin, säger Emma med ett skratt. Inge fel med honom! Men Sharp står för mycket nytänkande och det måste kommuniceras och bli mycket tydligare, för vi har så mycket som vi kan vara stolta över. Jag vill hellre se en typ som Johan Rockström, han är erfaren men också ledande och utmanande, säger Emma Åman.

-På Sharp finns det otroligt bred kompetens och stark gemenskap. Tillsammans med ett gediget arv finns det mycket vi kan bygga vidare på. Sharp är ett globalt märke som verkligen står för kvalitet. Vi kan traditionell marknadsföring men det är kommunikation som vi kan bli bättre på, fortsätter Emma.

Hur vill du att Sharp ska uppfattas?
-När företag investerar i sin digitala arbetsplats ska Sharp vara förstahandsvalet av leverantör. Sharp ska vara självklara och det första du hittar när du söker information. Det ska vara lätt att förstå vad, och hur mycket, vi kan leverera till den digitala arbetsplatsen i hela Norden.

Hur ska vi komma dit?
-Jag kan se att vi har utmaningar som ett traditionellt produktföretag med en position som måste skifta för att passa morgondagens marknad. Det finns många goda idéer som behöver kommuniceras på ett tydligt och attraktivt sätt, och det är mitt jobb och det är verkligen roligt och något som jag ser fram emot. Vi ska utmana oss själva och vår omgivning och våga tänka utanför trygghetszonen.

Kan du berätta mer hur du tänker?
-Det finns så många goda exempel inom bolaget som ibland inte riktigt når ut. Jag tänker att vi behöver jobba tight tillsammans och ta vara på de resurser vi faktiskt redan har. Vi har en stark säljdriven organisation med otroligt många nöjda kunder. Detta måste vi kommunicera och förvalta för att kunna göra Sharps varumärke i Norden ännu starkare. Vi behöver se till att dela goda erfarenheter och historier både internt och externt, menar Emma.

Vad utmärker en bra chef?
-En bra chef är inte alltid en chef, den är även en inspirerande ledare. Både bra och dåliga chefer har inspirerat mig. För mig är det viktigt att vara tydlig, engagerad och kunnig och samtidigt ha en öppen atmosfär och visa ödmjukhet. Jag tror inte på att en chef ensam kan förändra en organisation eller grupp, men en ledare kan visa vägen. En bra ledare ska inspirera och motivera andra att följa den vägen, tycker Emma.

Kan du beskriva dig själv med tre ord?
-Jag är social, prestigelös och driven och är bra på att ta ett helhetsgrepp för att se till att all kommunikation hänger ihop. Att nå ut med rätt budskap och innehåll för rätt målgrupp och att göra det i rätt tid är otroligt viktigt. Att använda rätt budskap till rätt målgrupp och paketera informationen är grundläggande. Det låter enkelt men är inte alltid självklart.

Vill du berätta lite om dig själv?
-Som barn ville jag bli veterinär men kom på att jag inte vill se sjuka djur. Jag valde mitt yrke för att jag älskar människor och kommunikation och tycker det är spännande och intressant hur mycket vi påverkas både medvetet och omedvetet, av allt från ordval, färger, form och paketering.

Vad tycker du om att göra på din fritid?
-Jag älskar att vara ute och allra helst i skogen med svampkorgen, på mountainbiken eller på en löprunda. Hemma i Värmland finns familjen och där har jag en stuga vid en vacker sjö, och där slappnar jag av allra bäst. Jag har även ett stort engagemang i det volontärarbete jag gör, för prostituerade i Stockholm, säger Emma.

Berätta om ditt sociala engagemang i Stockholm.
-I flera år har jag engagerat mig för utsatta i gatuprostitution tillsammans med hjälten Elise Lindqvist som även kallas Ängeln på Malmskillnadsgatan. Vi är på plats ute i centrala Stockholm under fredagskvällar som en trygghet och för att hjälpa de som är utsatta. Jag tycker det är viktigt att sprida information om problemet med gatuprostitution och hur allvarligt det är.

Avslutningsvis, Emma vad tror du om framtiden?
-Jag hoppas och tror att vi inom en snar framtid har tagit Sharp till nästa nivå. Vi ska vara den självklara leverantören för den digitala arbetsplatsen. Jag ser framemot att kunna säga att jag uppfattar vårt varumärke på samma sätt som Johan Rockström – ledande och utmanande. Vår resa har bara börjat!