Kontakta oss

Sharp Italy skapade en unik lösning med digitala reklamskyltar åt Brioni

När företaget Brioni sökte ett nytt sätt att visa upp sina modeprodukter i sina butiker över hela världen blev lösningen att inleda ett partnerskap med Sharp Europe. Läs om denna spännande historia nedan.

Brioni är ett italienskt lyxbetonat herrklädersvarumärke berömt för sina skräddarsydda kostymer, färdigsydda kollektioner och utsökta läderprodukter.

När Brioni sökte ett nytt sätt att visa upp sina modeprodukter i sina butiker över hela världen blev lösningen att skapa "Brioni Miror"; en revolutionerande mjukvarulösning som tar hjälp av toppmodern 3D-teknik för visning av VR-representationer (virtuell verklighet) av modehusets ekiperingar med olika tyger och skärningar.

Med mer än åtta miljoner designalternativ och 1 500 tyger att välja mellan är detta ingen simpel uppgift, och demonstrerar systemets flexibilitet. Efter att ha valt ekipering kan kunden dessutom komplettera den genom att växla till en annan butik någonstans i världen och fortsätta handla via sitt Miror-konto.

Mjukvaran som används har utvecklats av medielösningsföretaget CLX Europe och är installerad på Sharp PN–E703 70"-skärmar i Brionis butiker i Milano, Rom, Penne, Las Vegas och New York.

Sharps professionella PN–E703-skärmar valdes tack vare deras Full HD-upplösning, eleganta, tunna profil och låga energiförbrukning; något som är viktigt då skärmarna är påslagna hela dagarna. Skärmarna kan dessutom monteras antingen stående eller liggande.

- Tanken var att ge kunden samma upplevelse med 70"-skärmen i butiken som med en mobil enhet. Man kan till exempel skapa interaktiva kataloger där kunden kan välja produkter. Den är kopplad till en mjukvara som indikerar vad som har visats, under hur lång tid, av en man eller en kvinna, kommenterar Carlo Alberto Tenchini, marknadschef vid Sharp Italy, de viktigaste funtionerna.

Tekniken blir ännu mer användbar genom att Sharp PN–E703 har en "speglingsfunktion" som gör att samma skärminnehåll kan visas på flera seriekopplade skärmar. Detta kan utnyttjas för att exempelvis förstärka reklambudskap i butiken.

Brioni är med dessa nya användarmöjligheter en pionjär i modebutiksvärlden, och efter framgångarna med de nuvarande installationerna kommer Miror-projektet inom kort att reproduceras i Brioni-butiker i många andra av Europas stora huvudstäder.

Användning av skärmar som säljverktyg i butiker är en växande trend, och Sharp är stolt över att ha en ledande teknikposition. Mer information om det spännande samarbetet mellan modehus och Sharp finns på italiaoggi.it

Kontakta

STEFAN LÖGDBERG
Nordic Commercial Director
stefan.logdberg@sharp.eu

Social