Kontakta oss

Sharps digitala skärmar hjälper butiker konkurrera med nätet

I samband med lanseringen av Sharps digitala skärmserier PN-M och PN-B tar Birgit Jackson, Sharps kommersiella chef för skärmlösningar, en titt på hur Sharp hjälper butiker att skapa en bättre shoppingupplevelse. 

Under flera år har det talats om att de fysiska butikerna kommer att försvinna i takt med att näthandeln tar över. Det är visserligen sant att många traditionella butiker har sett en nedgång i sin försäljning, men allt är inte nattsvart.

Numera ses shopping i fysiska butiker allt mer som ett nöje, som erbjuder en upplevelse som nätet inte kan matcha. Butikerna har slutat motarbeta nätet och arbetar i stället med det för att erbjuda sina kunder ett nytt sätt att shoppa.

De butiker som gör det mesta av de förändrade villkoren är de som förstår att internet har begränsningar, och att kunderna exempelvis vill kunna röra vid och prova produkterna innan de köper dem, och därför erbjuder en upplevelse som förenar det bästa av online- och offline-världarna. .

Digitala butiksskyltar

För att butiker ska överleva måste de dra till sig uppmärksamhet och locka till sig kunder. Upplevelsen väl inne i butiken måste också vara positiv. En viktig del av den nya shoppingupplevelsen är digitala skyltar i alla deras former – från enkla skyltar till interaktiva skärmar. Människor gillar nyheter, och tekniken kan användas på olika sätt för att göra butiker mer intressanta.

På städernas shoppinggator ser man nuförtiden många olika typer av digital utrustning. Var och en av dessa enheter har utformats för att uppfylla specifika behov, alltifrån skärmar ovanför kassan som gör reklam för produkter eller erbjudanden till flerskärmslösningar som kombinerar skärmar på nya, intressanta sätt och visar varumärkesvideor.

Lösningen för butiker

Vi på Sharp är övertygade om att digitala skyltar är ett viktigt sätt för återförsäljare att attrahera kunder till sina butiker. Det finns gott om alternativ, och återförsäljare bör fundera över vilka deras övergripande mål är för att göra rätt val.

Det är viktigt att göra en genomgång av utrymmet och bestämma var skärmarna ska placeras: ska det finnas en interaktiv skärm vid entrén, så att kunderna kan hitta en specifik vara snabbt, eller ska de lockas in i butiken med hjälp av intressanta skyltar?

Om återförsäljaren har en stark närvaro på nätet och vill återskapa denna i den fysiska butiken kan digitala skärmar vara ett bra verktyg. Det går till exempel att använda våra BIG PAD-skärmar för att skapa en surfupplevelse som är densamma som på en dator, en surfplatta eller en touchskärm på en smartphone. Det handlar om att skapa en omedelbar shoppingupplevelse som erbjuder den stora mängd information som finns tillgänglig på nätet på plats i butiken.

Det blir allt mindre nödvändigt att handla i fysiska butiker. Dessa fungerar i stället allt mer som en användarupplevelse, och ger kunderna en chans att se ett fysiskt exemplar av en produkt för att sedan göra en beställning online.

I detta fall fungerar butiken som reklam för ett varumärke och ett verktyg för att skapa lojalitet. Därför är det viktigt att skapa en bra användarupplevelse, så att kunderna känner sig bekväma och vill tillbringa mer tid i butiken.

För det behövs flera olika sorters skärmar, från interaktiva skärmar till videoväggar, gärna utformade på ett ovanligt sätt. Med tanke på detta har Sharp tagit fram ett brett skärmsortiment som erbjuder återförsäljare unika sätt att visa upp sina produkter och ge kunderna information. Enkla exempel är att använda lutade skärmar i hörnen av lokalen för att göra butiken mer intressant eller att skapa ett tak, ett golv eller en butiksdel som helt består av skärmar för att skapa en viss atmosfär.

Våra senaste PN-M- och PN-B-skärmar är perfekta för användning i butiker. De kan lutas upp till 90 grader, vilket ger möjlighet till en mer flexibel installation och större frihet när det gäller var de installeras.

Det är inte bara flexibiliteten vid installation som är intressant med PN-M-serien. Skärmarna är också flexibla när det gäller innehåll, eftersom de innehåller systemchip (SoC) som gör dem till smarta skärmar som enkelt kan hantera innehåll via specialiserade applikationer för innehållshantering.

Digitala upplevelser  

Showrooms för bilar är ett utmärkt exempel på hur digitala skärmar kan förbättra kundupplevelsen. I ett showroom finns kanske bara standardmodellen, men många av tillvalen, som hjul, finish och interiör, visas i stället digitalt, vilket gör att man inte behöver ha alla varianter av en modell på plats i butiken.

Med digitala skärmar kan återförsäljare erbjuda ett bredare urval av produkter, utan att behöva bevara många exemplar av varorna i butiken. Genom att erbjuda kunderna så verklighetstrogna bilder som möjligt, och av bättre kvalitet än vad de kan se på sina egna skärmar, till exempel genom 4K-skärmar, kan kunderna undersöka varorna och enkelt lägga in en beställning.

Det är det här som återförsäljarna letar efter: en digital upplevelse som ligger mycket nära verkligheten. Som tillverkare är vår uppgift att leverera skärmar som erbjuder flexibilitet vid installation, bättre upplösning och uppkoppling som skapar nya möjligheter. 

Inspiration och mässor 

Evenemang och mässor är perfekta tillfällen för återförsäljare att få tips om hur de kan hålla sina butiker moderna och att samtala med tillverkare och lösningsleverantörer om sina behov. 

Handelns villkor håller på att förändras, men att butikerna nuförtiden inte ser ut som vi är vana vid är inte något dåligt. Tekniken hjälper återförsäljare att uppfylla behoven hos en ny generation kunder, genom att erbjuda upplevelser och fritidsaktiviteter som vi bara kunnat drömma om tidigare. 

Kontakta oss om du vill veta mer om hur Sharp Digital Solutions kan hjälpa ditt företag.

Kontakt

HERMAN LUNDQUIST
Nordic Marketing Director
herman.lundquist@sharp.eu

Social